GPL (Gaz Petrolier Lichefiat) , este produs in procesul de extractie al lichidelor grele din gazul natural, si ca subprodus in rafinarea petrolului. In prezent, oferta de GPL depaseste cererea in majoritatea tarilor care rafineaza petrol, asa ca pretul este mic in comparatie cu alte hidrocarburi. In functie de conditiile locale, costurile aditionale de depozitare si transport a GPL, influenteaza in mica masura acest avantaj.
GPL este folosit pe scara larga la vehicule mici (autoturisme), dar pana acum, mult mai putin la autobuzele urbane. Totusi, exista municipalitati din Europa, precum cele din Austria (Viena – utilizeaza 500 de autobuze cu GPL, avand o experienta de peste 30 de ani), Danemarca (Copenhaga), Franta (Paris), Spania (Valladolid), Olanda (Utrecht), care au experimentat cu succes utilizarea autobuzelor propulsate cu motoare alimentate cu GPL. Aceste motoare, au emisii de noxe mai mici decat motoarele Diesel echivalente ca putere, in special emisiile de CO, CO2, Nox .
Economic
Atat datorita faptului ca GPL este un combustibil care se obtine la un cost relativ scazut, cat si datorita faptului ca este un carburant de viitor (ecologic) pretul final de vanzare la statiile de alimentare este cu accize reduse si fara alte taxe suplimentare fiind aproximativ la jumatatea pretului benzinei.
Consumul litric de GPL pentru un motor de autobuz este cu aproximativ 70 % mai mare decat consumul de motorina pentru un motor Diesel echivalent, la 100 de Km. Datorita, diferentelor de pret si taxe intre cele doua tipuri de combustibili, costul pe 100 de Km, utilizand GPL, este cu cel putin 20 % mai mic.
Sigur
Contrar a ceea ce se crede, instalatia de alimentare cu GPL este mult mai sigura decât cea de benzina, deoarece componentele sunt supuse unor severe verificari fiind omologate international.
Rezervorul este realizat din material special tratat chimic pentru a evita fisurile in caz de accident, este dotat cu un grup de supape care împiedica umplerea cu mai mult de 80% din capacitate, permitând astfel gazului o expandare in caz de temperaturi înalte sau accidente. Todata in cazul ruperii in mod accidental a unei conducte de gaz aceasta sesizeaza debitul crescut de gaz si opreste automat alimentarea.
Testele au demonstrat ca o masina avand montata o instalatie GPL conform regulamentului R 67 ECE-ONU nu explodeaza!
Ecologic
Pentru ca foloseste un carburant fara sulf, benzen, plumb, sau alte substante cancerigene, GPL-ul se amesteca foarte bine cu aerul realizându-se un amestec carburant mai omogen si o ardere imbunatatita fara depuneri de calamina si hidrocarburi, noxele emise de un motor cu injectie de GPL sunt mult mai mici decat la motoarele Diesel cele mai moderne !
In graficul de mai jos, sunt comparate emisiile de noxe ale unui motor Diesel EEV, de ultima generatie, si ale unor motoare alimentate cu GPL : G2866 cu aspiratie de GPL in stare gazoasa si G2876 cu injectie de GPL in stare lichida. Se poate observa usor, ca emisiile de noxe sunt mult mai mici la motoarele alimentate cu GPL chiar in comparatie cu motoarele Diesel de ultima generatie si se incadreaza cu usurinta in nivelurile maxim admise de noxe impuse de standardul EURO 5 .
De altfel marile companii de autoturisme sunt direct implicate in dezvoltarea si producerea de motoare ultra ecologice, una dintre solutiile imediat aplicabile fiind echiparea autovehiculelor cu motoare alimentate cu GPL (Volvo, Opel, Fiat, Renault, Dacia, Daewoo,…etc. sunt echipate optional din fabrica cu sistem AUTO GPL).
Pentru toate aceste motive, enumerate pana acum, conducerea Transport Public SA Tulcea, a decis achizitionarea unui lot de 10 autobuze dotate cu motoare cu injectie de GPL, in vederea reducerii semnificative a cantitatii de noxe produse de mijloacele de transport public din Tulcea. In anii urmatori, se are in vedere inlocuirea tuturor autobuzelor cu motoare Diesel non Euro sau cu o vechime mai mare de 8 ani, cu autobuze cu motorizare GPL, pentru a contribui cat mai mult la asigurarea unui mediu cat mai curat in Municipiul Tulcea.